2025. év második felében ismét megjelent egy újabb módon elkövetésre kerülő adathalász bűncselekmény.
Ezen elkövetési mód esetében a csalók előszőr az áldozatot azzal keresik meg telefonon keresztül, hogy egy népszerű élelmiszerbolt hálózat nyereményjátékán 500.000, – Ft összeget nyertek. Ezen nyeremény átvételéhez kapcsolódóan az áldozat részére egy e-mailt küldenek, amely egy linket tartalmaz. Ezen linkkel egy távoli hozzáférést biztosító programot (AnyDesk, vagy hasonló program) lehet telepíteni. A csalók ezt követően pár napon belül ismételten felkeresik az áldozatot telefonon keresztül, de ekkor már azzal, hogy kripto valuta nyereményük van, melyet szükséges átvenniük.
Amennyiben az áldozat a csalók ezen megtévesztésének nem hisz és a nyereményt visszautasítja, akkor ismételten felkeresik telefonon és akkor már a Magyar Nemzeti Bank munkatársának adják ki magukat. A csalók ezen hívás során az áldozattól arról érdeklődnek, hogy általa került-e időpont foglalásra a bankszámláját vezető pénzintézethez, ugyanis azt gyanúsnak találják. Az áldozat a Magyar Nemzeti Bank munkatársának hitt személy részére beszámol az előző napokban történt eseményekről, aki arról tájékoztatja, hogy az e-mailben érkezett link egy kémprogram volt, amely a megnyitásával letöltésre került. A csaló ezt követően az áldozatnak elmondja, hogy a bankszámláját vezető pénzintézet védelmi osztályáról telefonon keresni fogják hamarosan.
A csalók ezt követően már azzal keresik fel az áldozatot telefonon, hogy a bankszámláját vezető pénzintézet védelmi osztályáról telefonálnak és arról tájékoztatják az áldozatot, hogy a bankszámlájáról egy olyan személy, aki után a pénzintézet csalás miatt már nyomoz több százezer forint összeg levételét kezdeményezte. A pénzösszeg levételének megakadályozása érdekében a csalók a pénzintézettől SMS üzenetben érkező számsorok telefonon történő bediktálását, valamint az internetbanki azonosító adatok megadását kérik. Továbbá a hívás során a csalók ismételten e-mailt küldenek, amely egy távoli hozzáférést biztosító programhoz kapcsolódó linket tartalmaz azért, hogy az áldozat beazonosítsa, hogy valóban ezen linket nyitotta meg korábban. Annak érdekében, hogy az áldozat a csalók által a bankszámlán elvégzésre kerülő műveleteket ne észlelje azt a tájékoztatást adják, hogy az összeg levételének megakadályozása alatt átmenetileg a mobilbank alkalmazás nem fog működni.
A csalók az áldozat bankszámláján lévő pénzösszeget az SMS-ben kapott kódok és internetbanki azonosítók segítségével az áldozat tudta és jóváhagyása nélkül elutalják.
A csalók az áldozattól a bankszámlán lévő pénzösszeg megszerzését követően arról érdeklődnek, hogy még további bankszámlával rendelkezik-e, ugyanis az azokon lévő pénzösszeg biztonságba helyezése érdekében szükséges azt átutalni az áldozat másik bankszámlaszámára. A csalók a másik bankszámlához tartozó személyes hitelesítési adatok birtokában a bankszámla tulajdonos jóváhagyása nélkül ismét utalásokat kezdeményeznek.
Felhívjuk a figyelmüket, hogy minden esetben fokozott elővigyázatossággal kezeljék a bankszámlájukhoz tartozó személyes hitelesítési adataikat, valamint a pénzintézettől SMS üzenetben érkező kódokat és azokat telefonhívás során semmilyen esetben sem adják meg.







