A Kúria egy nemrégiben közzétett eseti döntésében megállapította, hogy ha a szerző és a felhasználó azért köt szerzői mű létrehozására szerződést, mert a felhasználót harmadik személy korábban megbízta a műhöz kapcsolódó fejlesztéssel, amelyről a szerzőnek is tudomása volt, külön kikötés hiányában is megállapítható, hogy a szerző korlátlan felhasználási jogra vonatkozó szerződéses nyilatkozata magában foglalja a felhasználási jog harmadik személy részére történő továbbengedélyezését is.
Ezen felül a Kúria elvi éllel állapította meg, hogy a felhasználási szerződés céljának megvalósításához elengedhetetlenül szükséges felhasználási mód és annak mértéke meghatározásánál – a felek szerződésben rögzített nyilatkozatának hiányában – a szerző számára kedvezőbb értelmezést kell elfogadni.
-
Jogszabályi háttér
A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (Szjt.) 46. § (1) bekezdése szerint a felhasználó a műre kapott felhasználási engedélyt harmadik személyre csak akkor ruházhatja át, illetve csak akkor adhat harmadik személynek további engedélyt a mű felhasználására, ha azt a szerző kifejezetten megengedte.
Az Szjt. 43. § (5) bekezdése szerint, ha a szerződés nem jelöli meg azokat a felhasználási módokat, amelyekre az engedély vonatkozik, illetve nem határozza meg a felhasználás megengedett mértékét, az engedély a szerződés céljának megvalósításához elengedhetetlenül szükséges felhasználási módra és mértékre korlátozódik.
Az Szjt. 42. § (3) bekezdése értelmében, ha a felhasználási szerződés tartalma nem állapítható meg egyértelműen, a szerző számára kedvezőbb értelmezést kell elfogadni.
A többszörözés fogalma az Szjt. 18. §-a alapján: a mű anyagi hordozón való – közvetlen vagy közvetett – rögzítése, bármilyen módon, akár véglegesen, akár időlegesen, valamint egy vagy több másolat készítése a rögzítésről.
A terjesztés fogalma az Szjt. 23.§-a alapján: a szerző kizárólagos joga, hogy a művét terjessze, és hogy erre másnak engedélyt adjon. Terjesztésnek minősül a mű eredeti példányának vagy többszörözött példányainak a nyilvánosság számára történő hozzáférhetővé tétele forgalomba hozatallal vagy forgalomba hozatalra való felkínálással.
A mű nyilvánossághoz való közvetítésének joga az Szjt. 26. §-a alapján: a szerző kizárólagos joga, hogy a művét sugárzással a nyilvánossághoz közvetítse, és hogy erre másnak engedélyt adjon. Sugárzás a mű érzékelhetővé tétele távollévők számára hangoknak, képeknek és hangoknak, vagy technikai megjelenítésüknek vezeték vagy más hasonló eszköz nélkül megvalósuló átvitelével.
-
Az alapul fekvő jogeset
Egy űrstratégiai számítógépes játékok fejlesztésével foglalkozó magyar cég megbízóként 2001 augusztusában megbízási szerződést kötött a felperessel, mint szerzővel, amelyben megbízta az akkoriban fejlesztés alatt álló játék zenéjének megkomponálásával, kitalálásával. A megbízási díj 40%-a munkadíj, 60%-a pedig a „megszületett termék korlátlan felhasználásának ellenértéke” volt.
A magyar cég és egy franciaországi vállalkozás (alperes) 2001 áprilisában fejlesztési megállapodást kötött a fenti számítógépes játék fejlesztésére. A fejlesztendő játékkal kapcsolatos valamennyi, területi és időbeli korlát nélküli kizárólagos felhasználás jogot az alperes szerezte meg. A játékot először CD-ROM hordozón hozták forgalomba, ami a mű többszörözését és terjesztését jelentette.
Az alperes 2009 óta különböző internetes oldalakon teszi elérhetővé ezt a játékot, ahol az megvásárolható és onnan közvetlenül letölthető. 2014-től a játék iOS és Android verzióban is elérhető, a platformokhoz tartozó internetes áruházakban megvásárolható, onnan iPhone és Android operációs rendszerrel működő mobiltelefonokra letölthető és azokon közvetlenül felhasználható, ami a mű nyilvánosság felé közvetítését jelenti.
A felperes keresetében kérte annak megállapítását, hogy az alperes megsérti a szerzői jogait azzal, hogy az általa a számítógépes játékhoz írt zeneművekből álló zenei gyűjteményt a játékokban iOS és Android verzióban, valamint a keresetben megjelölt internetes oldalakon az engedélye nélkül Magyarországon a nyilvánossághoz közvetíti; kérte az alperes kötelezését a jogsértés Magyarországon történő abbahagyására, a további jogsértéstől való eltiltását, és a jogsértéssel elért gazdagodás jogcímén 18 millió forint megfizetésére kötelezését.
A jelen ügyben az első- és a másodfokú bíróságok eltérő jogi álláspontra jutottak, ezért a végső döntést a Kúria hozta meg. A Kúriának először azt kellett megítélnie, hogy a felperes és magyar cég között létrejött megbízási szerződés a szerző (felperes) kifejezett engedélye nélkül kiterjedt-e a szerző felhasználási jogának tovább engedésére az alperes részére. A Kúriának másodszor pedig abban kellett állást foglalnia, hogy a művek „korlátlan felhasználása” csak azok többszörözését és terjesztését, vagy a nyilvánosság felé közvetítését is magába foglalta.
-
kérdés: szerző felhasználási jogának tovább engedése
A felperes felülvizsgálati álláspontja szerint a megbízási szerződéseknek azt a rendelkezését, hogy “a kifizetett díj 60%-a a megszületett termék korlátlan felhasználásának ellenértéke” úgy kell értelmezni, hogy nem terjedt ki arra, hogy a magyar cég a felhasználási jogot átruházza. Az alperes védekezése ezzel szemben az volt, hogy a megbízási a szerződésekben adott “engedély” alapján a magyar cég megszerezte a mű valamennyi felhasználási módra kiterjedő jogát, ezért azt jogszerűen ruházták át alperesre.
A Kúria megítélése szerint a vizsgált szerződések létrejöttének időbeli sorrendje (fejlesztési megállapodás megkötése: 2001.04.20.; megbízási szerződés megkötése: 2001.08.02.) és a tartalma – a felperes állításával szemben – azt bizonyítja, hogy a megbízási szerződés megkötésére azért került sor, hogy a felperes a fejlesztési szerződéshez kapcsolódóan szerzőként működjön közre a zeneszerzésben, a zene kitalálásában. A felperes az elsőfokú eljárásban a személyes meghallgatása során el is ismerte, hogy azért kötötte meg a magyar céggel a megbízási szerződést, mert már aláírták az alperessel a fejlesztési szerződést. Bár a megbízási szerződésben a felperesnek a szerzői jogok átruházására vonatkozó kifejezett nyilatkozata külön nem került rögzítésre, a Kúria álláspontja szerint a felperesnek a megbízási szerződés azon rendelkezését, miszerint a díj 60%-a “korlátlan” felhasználásért jár, ilyen peradatok mellett úgy kellett értenie, hogy a magyar cég engedélyt adhat harmadik személy részére további felhasználásra. A szerződések ellenkező értelmezése esetén ugyanis nem teljesülhettek volna azok a fejlesztési szerződések, melyeket a magyar cég kötött az alperessel, holott azok nélkül a felperes részére adott megbízás fel sem merült volna.
A Kúria megállapította, hogy az alperes jogszerzését, ezért az Szjt. 46. § (1) bekezdésében előírt követelmény, a szerző kifejezett engedélyének a hiánya nem akadályozta.
-
kérdés: többszörözés, terjesztés, nyilvánossághoz való közvetítés?
A felperes úgy értelmezte a megbízási szerződést, hogy felhasználás joga a többszörözés és a terjesztés jogán túl nem terjedt ki a mű nyilvánossághoz közvetítésére. Egyrészt a mobiltelefonos platformon való felhasználás a szerződés megkötésének időpontjában ismeretlen felhasználási mód volt, másrészt a művek nyilvánossághoz való közvetítése a szerződés céljának megvalósításához nem feltétlenül szükséges. Az alperes ezzel szemben vitatta, hogy a szerződésben kikötött felhasználási engedélyen ilyen “korlátokat” kell érteni.
A felperes és a magyar cég által kötött felhasználási szerződés nem rendelkezik kielégítően a felhasználás módjáról és mértékéről, ezért annak megítéléséhez, hogy a felhasználás engedélyezése milyen felhasználási módra terjedt ki, egyrészt az Szjt.-nek a szerző számára kedvezőbb jogértelmezést elősegítő szabályát [42. § (3) bekezdés] másrészt az Szjt. 43. § (5) bekezdésének azt a rendelkezését kell alkalmazni, hogy az engedély a szerződés céljának megvalósításához elengedhetetlenül szükséges felhasználási módra és mértékre korlátozódik.
A terjesztés és a nyilvánossághoz közvetítés között az az alapvető különbség, hogy míg a nyilvánossághoz közvetítés esetében a nyilvánosság tagjai (a végfelhasználók) a hozzáférés helyét és idejét egyénileg választhatják meg, addig terjesztés esetén a felhasználás a műpéldányok forgalmazására kialakított szabály- és intézményrendszerhez kötött. A terjesztés útján való felhasználásról az internetes nyilvánossághoz való közvetítésre való áttérés a közönség tagjai általi műérzékelés, és az ebből fakadó gazdasági-értékesítési módszer megváltozását jelenti.
A szerződéskötés időpontjában a kommunikációs technológia adott fejlettségi szintjének megfelelően és a per adataival is alátámasztva (2001-ben DVD-n adták ki a játékot, a szerződésben szerepelt, hogy a játékot PC számítógépre szánják), a felek szerződéses szándéka elsődlegesen a külső (fizikai) adathordozókon történő felhasználási módokra irányult, így a többszörözéssel és terjesztéssel (CD, DVD adathordozókon) a szerződés célja megvalósult. Ezért függetlenül attól, hogy a felek a szerződéskötés időpontjában számolhattak-e azzal, hogy a kommunikációs technológia fejlődésével a felhasználás a későbbiekben a nyilvánossághoz közvetítéssel – internet és mobil applikáció útján – is szükséges lehet, a felhasználásnak ez a módja nem elengedhetetlenül szükséges a szerződés céljának megvalósulásához. Ebből következően a megbízási szerződésben írt “korlátlan felhasználási jog” nem terjedt ki a nyilvánossághoz közvetítésre. A felhasználási jog terjedelmének ezt a szűkítő értelmezését az Szjt. 42. § (3) bekezdésének a szerző javára történő értelmezést kimondó szabálya is alátámasztja.
A Kúria ennek következtében helybenhagyta az elsőfokú bíróság ítéletét, melyben a bíróság megállapította, hogy az alperes megsértette a felperes szerzői jogait azzal, hogy a felperes által a számítógépes játékhoz írt zeneművekből álló zenei gyűjteményt a felperes engedélye nélkül nyilvánossághoz közvetíti Magyarországon.