A Tesla az innovatív autógyártás területéről a manapság egyre népszerűbbé váló gasztronómia felé veszi az irányt. Erről tanúskodik az a 2021. május 27-én az USA Szabadalmi és Védjegyhivatalához (USPTO) benyújtott védjegybejelentés, amely a Tesla alábbi, stilizált T-betűjére igényelt oltalmat éttermi szolgáltatásokra, pop-up éttermi szolgáltatásokra, önkiszolgáló éttermi szolgáltatásokra és elviteles éttermi szolgáltatásokra.
A kép forrása: https://uspto.report/TM/90740074/APP20210531123730/
(A kezdőkép illusztráció.)
A Tesla „atyja”, Elon Musk már 2018-ban arról a tweet-elt, hogy egy régi vágású rockos-görkoris drive-in éttermet szeretne nyitni Los Angelesben egy Tesla szupertöltő állomáson. Mivel a Tesla új szereplő a vendéglátóiparban, máris több, nagy éttermi tapasztalattal rendelkező cég, mint amilyen a Sonic Drive-In is, jelezte együttműködési szándékát a projekt megvalósításában.
Milyen tanulságokat szűrhetünk le a fenti hírekből?
Bár jelen esetben Elon Musk már korábban szétkürtölte a drive-in étteremmel kapcsolatos tervét, azonban az esetek nagy többségében a cégek nem így járnak el: üzleti terveiket a legvégsőkig titokban tartják, versenytársaik pedig csak a benyújtott védjegybejelentések figyelemmel kísérésével tájékozódhatnak arról, hogy milyen területeken kívánnak terjeszkedni.
Igaz ez a gyógyszergyártókra is: míg a szabadalmi bejelentések tartalma a benyújtásukat követő legalább 1,5 évig nem kerül napvilágra, azonban egy-egy új hatóanyag márkanevére vonatkozó védjegybejelentés szinte azonnal elérhetővé válik. Egy védjegybejelentés pedig arra is választ adhat, hogy milyen jellegű betegségekkel, hatóanyagokkal kapcsolatban folytat kutatásokat az adott cég. Ennek oka, hogy a gyógyszerek márkanevei jellemzően utalnak azok felhasználási területére (ahogyan pl. az Algopyrin nevében az „algo” fájdalmat jelent).
Már több cég van jelen a piacon olyan szoftverekkel, amelyek néhány adat megadásával egyszerűen és gyorsan készítenek különféle jelentéseket, kimutatásokat a „megfigyelni” kívánt cégek védjegyaktivitásáról, akár területek, országok szerinti bontásban is. Sajnos e szolgáltatások borsos ára elsősorban inkább a nagyobb vállaltok számára nyújt megoldást.
Hazánkban a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala ugyan megfizethető áron kínálja védjegyfigyelési szolgáltatását, azonban ez csak a Magyarországra kiterjedő jogokról nyújt tájékoztatást.
A mára már több millió védjegyet egy adatbázisban elérhetővé tevő, az Európai Unió Szellemi Tulajdon Hivatala által biztosított TMView, illetve eSearch plus szolgáltatások használatával védjegyjogi tapasztalat és kutatási ismeretek birtokában azonban bárki képes rá, hogy figyelemmel kísérje versenytársai tevékenységét, illetve ellenőrizze, hogy érkezett-e a saját védjegyével azonos vagy ahhoz hasonló védjegybejelentés azokon a területeken, ahol piaci érdekeltséggel bír.
A Tesla példájából is látjuk, hogy egy új termékkel vagy szolgáltatással történő piacra lépés előtt érdemes védjegybejelentés benyújtani azokra a területekre (országokra és/vagy régiókra), amelyeken a következő 5 évben szeretnénk áruinkat értékesíteni vagy szolgáltatásunkat kínálni.
Ezzel tudjuk hosszabb távon biztosítani azt a piaci előnyt, amit egy jól eltalált termék vagy kelendő szolgáltatás bevezetésével szerzünk, hiszen a sikeres dolgokat hamar elkezdik „másolni” is: védjegy nélkül pedig sokkal kiszolgáltatottabb helyzetben leszünk jogsértés esetén, továbbá megfelelő oltalommal befektetőket is könnyebben szerezhetünk az újabb termékfejlesztések finanszírozásához.
Ha védjegyfigyelési vagy védjegykutatási szolgáltatással vagy egyéb védjegyekkel kapcsolatban kérdése van, forduljon szakértő kollégánkhoz!
Online védjegybejelentés
Újdonság! Online védjegybejelentés a Mihalics Ügyvédi Iroda weboldalán! Tekintse meg csomagjainkat és küldje be védjegyét! A bejelentéssel kapcsolatos ügyintézéssel és a további felmerülő kérdésekkel kapcsolatban szakértő ügyvéd Kollégánk nyújt támogatást!