A védjegyek szerepére és jelentőségére világít rá az alábbi ügy is: egyre gyakoribb ugyanis, hogy ismert sportolók a nevükre vonatkozó védjegyeikkel ellátott ún. „merchandise” termékek forgalmazása révén szeretnének pluszbevételhez jutni. Fontos azonban figyelni arra, hogy milyen korábbi védjegyek vannak már jelen a piacon, hiszen egy sportoló ismertsége nem minden esetben elegendő ahhoz, hogy kellően elhatárolja nevét mások korábbi jogaitól, így kiemelten fontos, hogy védjegyjogi szakértő segítségét vegyük igénybe.
A hétszeres Forma 1-es világbajnok, Lewis Hamilton cége, a 44IP 2017-ben törlési kérelmet nyújtott be az 1892-ben alapított, azóta is luxusórákat gyártó és forgalmazó Hamilton International vállalat „HAMILTON” európai uniós védjegye ellen.
A 44IP szerint az óragyártó HAMILTON védjegyének bejelentésére rosszhiszeműen, azzal a céllal került sor, hogy megakadályozza a tisztességes versenyt.
Az EUIPO azonban elutasította a világbajnok kérelmét, mert úgy ítélte meg, hogy a Hamilton International AG jelentős szereplőnek tekinthető az óragyártói piacon, és megfelelően bizonyította, hogy 1892 óta folyamatosan használja a HAMILTON megjelölést az általa gyártott órákkal kapcsolatban, így az EUIPO megalapozatlannak tartotta a rosszhiszemű védjegybejelentéssel kapcsolatos állítást.
A kérelmező 44IP azt is állította, hogy Lewis Hamilton kellőképp ismert az EU-ban és nevét felismernék a fogyasztók, így árujelzőként is hozzá kötnék az érintett árukat (órákat) a vásárlók.
Az EUIPO ezt az érvelést is elutasította és kimondta, hogy magánszemélyek saját nevük védjegyként történő lajstromozására nem tarthatnak igényt akkor, ha az harmadik személyek jogaiba ütközik. Hamilton ráadásul csak 1985-ben született, amikor az óragyártó már több mint 90 éve aktívan használta ezt a megjelölést, még ha magára a védjegybejelentésre később is került sor. Ez eltér a Lionel Messi-ügyben hozott döntéstől, azonban ebben az esetben az a tény is figyelembevételre került, hogy a HAMILTON vezetéknév elég gyakori az EU-ban, továbbá a támadott védjegy nem a LEWIS HAMILTON névre, hanem kizárólag a HAMILTON szóra vonatkozik.
Bár Lewis Hamilton ebben az ügyben egyelőre kudarcot vallott, azért aggodalomra nincs oka, ugyanis rendelkezik már a HAMILTON szóra európai uniós védjeggyel – többek között ruházati termékekre, piperecikkekre és videojátékokra. Emellett arra is van még lehetősége, hogy megtámadja az EUIPO döntését és meggyőzze „igazáról” a fellebbviteli fórumot.
Online védjegybejelentés
Újdonság! Online védjegybejelentés a Mihalics Ügyvédi Iroda weboldalán! Tekintse meg csomagjainkat és küldje be védjegyét! A bejelentéssel kapcsolatos ügyintézéssel és a további felmerülő kérdésekkel kapcsolatban szakértő ügyvéd Kollégánk nyújt támogatást!